محسن صادقی فر: نیازی به وزارت دریانوردی نداریم
باشگاه خبری فراساحل: معاون سابق امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اینکه گفته شده نام سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان مدیریت سواحل، بنادر و دریانوردی تغییر کند حرف دقیقی نیست چه آنکه همین حالا هم مدیریت سواحل کشور طبق قانون و اساسنامه سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده این سازمان است و در حال انجام است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل مانا، محسن صادقی فر ضمن رد تشکیل وزارت دریانوردی که طی روزهای اخیر زمزمه تلاش برای تشکیل آن از برخی محافل شنیده شد، اظهار داشت: نیازی به وزارت دریانوردی وجود ندارد که اگر چنین بود میبایست وزارت راه آهن و وزارت راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ایجاد میشد. اینگونه کارها نتیجه ای جز بزرگتر و هر چه سنگین تر شدن دولت در بر نخواهد داشت.
وی با اشاره با تجربیات قبلی در این زمینه یادآور شد: سابق بر این هم برخی قصد داشتند با این عنوان که صنایع دریایی متولی ندارد، سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی از اختیارات وزارت صنایع در حوزه دریایی را با هم ادغام کنند در حالیکه دستور العملی برای این کارگروه تهیه کرده بودند که عمدتا برگرفته از اساسنامه سازمان و بنادر و دریانوردی بود. واقعیت این است که متولی صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن، تجارت است و اساسا نیازی به متولی تراشی برای این بخش وجود نداشت. دبیر اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه فکر نمیکند سازمان بنادر و دریانوردی موافق طرح چنین مسائلی مانند تشکیل وزارت دریانوردی باشد، خاطر نشان کرد: ریشه درخواست برای تغییر شکلی سازمان بنادر در برخی تداخلات وظایف سازمانهای دیگر با سازمان بنادر ودریانوردی است.
وی در این زمینه تصریح کرد: متاسفانه برخی از این اظهار نظرها به عملکرد برخی دیگر از سازمانها مانند سازمان مناطق آزاد برمیگردد چرا که در برخی مواقع راسا و بدون هماهنگی و یا بدون دریافت مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد حاکمیت دریایی و بندری کشور به موازات ظرفیتی که این سازمان در بنادر کشور ایجاد کرده ظرفیتهای تازه درست میکنند که جز رقابت کاهشی، نتیجه دیگری ندارد و تنها در مدیریت بنادر کشور اختلال ایجاد میشود. صادقی فر در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات در اساسنامه سازمان بنادر به چابک سازی آن منجر نخواهد شد، تاکید کرد: اینکه بخواهیم در جهت چابک سازی تغییراتی را در مقررات سازمان بنادر بدهیم در نفس خود بد نیست اما دلیلی برای اینکه وظایف ذاتی سازمان را بازنگری کنیم، وجود ندارد.
وی افزود: تداخل وظایف سازمانها با سازمان بنادر و دریانوردی باید کنترل شود. سازمان بنادر علاوه بر تخلیه بارگیری و پهلو دهی کشتی متولی ایمنی دریایی، حفاظت از سواحل و ... در کل آبراههای کشور است و این از جمله وظایف و مسئولیتهای محوله داخلی و بین المللی اوست که باید انجام دهد اما با همپوشانیهایی که پیش میآید به چالش کشیده میشود. وی ضمن دفاع از اساسنامه فعلی سازمان بنادر اظهار داشت: واقعیت این است که اساسنامه بیست و چهار بندی سازمان بنادر و دریانوردی در کشور از پیشرو ترینهاست اما شاهد هستیم که گاهی با یک بخشنامه بالا دستی موادی از این اساسنامه بلااثر میشود. این است که علیرغم ماهیت بین المللی فعالیت این سازمان در بخش دریایی ضعفهایی وجود دارد مثلا سابق بر این در بخشنامه ای اعزام دوره ای نیروها به مراکز آموزشی دریایی بین المللی در اساسنامه سازمان پیش بینی شده بود که ملغی شد این امر مشکلاتی را در طول دوران برای سازمان بنادر ایجاد کرد.
کد خبر : 4096
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir